Musik och kvalitet - objektivt eller subjektivt

Hej!

Något jag funderat mycket på i mitt liv är om det finns musik som är objektivt sett bättre än annan. En komplicerad fråga onekligen och hur mäter man kvalitet?  Musik kan ju för det första ha olika funktioner t.ex avslappningsmusik, kampmusik, musik för örat, musik för dans m.m. Viss musik matas vi med mer än annan ,vilket gör att vi vänjer örat vid att musik ska låta på ett visst sätt för att vara bra.

Var och en har onekligen sin smak. Men är Beethovens symfonier och Lasse-Stefans musik lika bra kvalitetmässigt?
Hur mäter man kvalitet´? För att en viss musik är mer kvalificerad och komplex behöver den inte vara mer njutningsfull att lyssna på. Vad är kvalitet? Är det komplicerade harmonier, melodiskt innehållsrik musik, är det hur den spelas? Med eller utan känsla? Är kvaliten avhängig av hur många som lyssnar på musiken, laddar ner den eller köper den? Isåfall skulle jazz och folkmusik vara sämre än dansbandsmusik. Är vissa genrer mer högstående än andra? Många "kännare"
sätter den klassiska musiken högst.
Har den som har en musikalisk utbildning större rätt att uttala sig i frågan?

Jag finner inga svar men har ändå svårt att smälta att all typ av musik skulle vara av samma kvalitet. Men det finns bra och dålig musik i alla genrer. Det tycker jag mig emellertid ha kommit fram till.

Vad tycker du? Kom med inlägg.

Kommentarer
Postat av: Nalle

Nja, nä, alla musik är inte av hög kvalitet. Menmusik är som allt annat - tycke och smak.Men därmed inte sagt att den musik som anses ha mindre kvalitet, typ dansbandsmusik är dålig för det. För om man säger att det är dålig musik, så förringar man den människans musiksmak som gillar den sortens musik. Klassiska stycken lever kvar längre och anses väl därför vara mästerverk, medan en svensktoppslåt kan vara glömd om tio år, och är då mer slit å släng vara. Det är som klassiker i filmvärlden och litteraturvärlden.

Vi föds in i olika musikstilar som för tillfället när vi är unga är populära. Musiken blir en slags livsstil.De som laddar ned musik från nätet kanske inte är de som växte upp med jazzen, utan mer de som växer upp nu med det som är populärt nu. Fast detta är ett svårt ämne. Man kan inte dra alla över en kam. Jag vet en nioåring som lyssnar på klassisk musik hellre än hipphopp eller vad det nu är.

De där "kännarna" du pratar om finns överallt. Inom film, konst, musik mm.

Inom konsten kan man undra om en tavla som är gjord av en välkänd konstnär är finare/bättre kvalitetsmässigt än en som är gjord av en okänd förmåga.Likadant som med musiken.

Du får inget svar på din undran, för det finns inget svar, tror jag.

Men det är intressant att fundera över det.

Jag är uppvuxen med gladjazz men det är inte ofta man hör det spelas på radion numera.

Pappa spelade också evergreens mycket mm men det är sällsynt att de spelas på radion, i så fall på kanaler avsedda för den sortens musik.

Själv älskar jag ovanstående musik, men också pop,rock (rocknroll) visor och mycket mer.

Kramis Nalle

2008-08-25 @ 19:42:03
URL: http://nallesfoto.blogg.se/
Postat av: Gisan

Jag väljer min musik efter vad jag vill lyssna på. Å vad jag vill lyssna på beror väldigt mycket på tillfälle, sällskap, mående, möjlighet att spela högt osv. Ingen utbildad Nisse/Nissa kan tala om för mig vad som är bra eller dåligt att lyssna på. Kramar...

2008-08-26 @ 18:56:54
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Nalle

Hallå !! Sover du eller ?

2008-09-04 @ 21:40:13
URL: http://nallesfoto.blogg.se/
Postat av: Nalle

Hur är det med hostan ?

Nalle

2008-09-07 @ 21:21:35
URL: http://nallesfoto.blogg.se/
Postat av: IKA

Hej hej nu har jag trampat in här. ska komma tillbaka och läsa lite grand, men just nu är jag på väg till doktorn med grabbarna..Oj, vi skulle vara iväg NU



Hej så länge..är det ok om jag lägger till dig på min länk?

Kram

2008-09-10 @ 09:18:56
URL: http://ikatankar.blogg.se/
Postat av: Håkan

Hej!



Välkommen in! Självklart är det ok



Kram, Håkan

2008-09-10 @ 11:58:03
URL: http://hakananser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0